بچه‌های‌قلم |aviniha.blog.ir

بچه‌های‌قلم |aviniha.blog.ir

" چهل میلیون معلم و دانش‌آموز و والدین، مستقیم با آموزش و پرورش مرتبط‌ اند.برای آموزش و پرورش هرچه هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است.اقتصاد آموزش و پرورش مثل هیچ دستگاهی نیست.باید این بخش را مورد توجه ویژه قرار داد. این بازده دارد و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. "
رهبر معظم انقلاب

Reba.ir
دوستان مجازی

قسمت اول این برنامه در باره مسئله مهم و حائز اهمیت «حجاب» بود که بخش اول آن این هفته روی آنتن رفت و قسمت دوم آن نیز هفته بعد پخش خواهد شد.

آنچه که در قسمت اول این برنامه به آن پرداخته شد استناد به یک کلام از امام خمینی(ره) در اوائل انقلاب بود مبنی بر اینکه حجاب برای زنان ما اختیاری است و نه اجباری، و در ادامه مجریان این برنامه که خود در نقش کارشناس نیز بر آمده‌اند به تحلیل این موضوع پرداخته و با بررسی آراء فقهی برخی از مراجع این امر را- حجاب اجباری- به چالش کشیده و به عبارت دیگر این گونه وانمود کردند که حجاب اجباری پایه های فقهی محکمی در میان مراجع شیعه نداشته و یا حداقل امری اختلافی است و نباید دولت بر این پایه –فتواهای اختلافی- این موضوع را اجباری کند.

در ابتدا و قبل از پرداختن به این شبهه باید تذکری به جامعه ارتباطی و هنری داخل داده شود مبنی بر آنکه : آنچه امروز از طرف بیگانگان مورد هجمه و هجوم قرار گرفته است مبانی و اصول و پایه های عقیده و ارزش‌های دینی است؛ به بیان دیگر امروزه رسانه های غرب علاوه بر آنکه با تسویل و تزئین ظاهر برنامه های خود دل و عقل مخاطبین خود را می‌ربایند، با تولید برنامه هائی بعضاً عمیق‌تر تیشه به ریشه اصول زده و مبانی دینی آنان را می‌لرزانند. با این دو عمل ابتدا عوام را فریفته و با تمسک به ظواهر از جاده مستقیم دور می‌کنند و سپس با طرح شبهات و اشکالات خواص را متزلزل کرده و اندیشه آنان را می‌لرزانند؛ آنگاه جامعه ای که عوامش فریب خورده و خواصش لرزان باشند توان ایستادگی از آن سلب می‌گردد به راحتی در برابر خواسته غیر کمر مقاومت خم می‌کنند.

بنابراین امروزه وظیفه نهاد های رسانه ای ما اعم از رسانه ملی و سیما و سینما این است که گوشه چشمی هم به این موضوعات اصلی و طرح شبهات پایه ای بیندازد تا اگر بیگانه طمعی در آن سطح کرد خیال خام او را با پاسخ و تبیین و بیان حقیقت برای مخاطبین خاص و عام خنثی سازند و الا با تبلیغات ظاهری اگر عوام را می‌شود جلب نمود اما نمی‌توان خواص جامعه ای را با این تبلیغات سطحی نگه داشت و اگر خواص کشوری در نظر و عمل و در اندیشه و انگیزه لرزان شد قطعاً آن جامعه در فرهنگ و متعاقب آن در حوزه های دیگر فرو خواهد ریخت .

اما آنچه مختصراً در باب مسائل مطرح شده در آن برنامه موهوم ذکر شد باید اشاره کرد که در فقه ما مسئله وجوب حجاب تقریباً مورد نظر جمهور است اما آنچه در یک جامعه اسلامی حجاب را اجباری العموم می‌دارد نه فتوای جمهور مبنی بر وجوب حجاب است بلکه قانون مصوب نمایندگان ملت است که یک امر را در سطح جامعه اجباری می‌کند.

برای توضیح باید گفت که اگر در فقه شیعه امری وارد شده باشد برای اجرای آن امر در سطح جامعه باید به قانون تبدیل شود و این همان اصلی است که امام (ره) از آن به «جمهوری اسلامی» تعبیر فرمود و معتقد بود که مجلس – به طور کل خواست ملت مسلمان- در رأس همه امور است.

اگر در جامعه ای مردم آن جامعه نوع خاصی از پوشش را برگزیدند و آن‌را به صورت قانون در آوردند دیگر نمی توان گفت این امر-اجبار رعایت قانون پوشش در سطح عمومی-با آزادی‌های فردی منافات داشته و نباید از سوی دولت اجرا شود.

مادامی که در کشور جمهوری اسلامی این قانون بر قرار است باید به آن احترام گذارد و اگر افرادی از گوشه کنار جهان این خواسته عمومی ملت را مخالف با آزادی‌های فردی می شمارند باید بدانند که این سخن ایشان با اصل آزادی‌های فردی و دموکراسی در تضاد روشن بوده و جائی برای دفاع ندارد.

اگر امروزه در کشوری مانند انگلستان مردم آزادند که با هر نوع پوششی در سطح جامعه تردد کنند این منوط به خواست آن مردم است که در مجلس آن کشور به قانون تبدیل گردیده و از این جهت است که قابل اجرا و احترام است هر چند می‌دانیم که در این کشورها نیز برای پوشش در انظار عمومی نیز حدی وجود دارد که البته این حد با آنچه در کشور ما و شاید برخی کشورهای دیگر اسلامی اجرا می‌شود متفاوت است که البته این حدود پذیرفته شده در همان کشورهای غربی نیز تابعی از قانون آن کشورهاست و به این شکل نیست که هر فردی در هر کجا بتواند با هر نحوی از پوشش حضور یابد.

این همان قانون دموکراسی و یا جمهوریتی است که در کشور ما نیز در حال اجراست با این تفاوت که در این سرزمین مردم و ملت ان هنوز خواهان رعایت اصول و ارزش‌های دینی در سطح جامعه خود هستند و امید می‌رود که با تبیین این اصول و پایه های عقلانی آن از سوی متفکران و صاحبان رسانه این خواسته عمومی ادامه دار بوده و مانع از تزلزل این استوانه در برابر تحریکات و شبهات بیگانه شویم. که اگر چنین کنیم و مبانی ناب اسلامی را با جوهر عقل شکوفا ساخته و به مخاطب عرضه کنیم دیگر هیچ روش شبهه افکنی  جدید و قدیمی توان منحرف کردن و متزلزل ساختن عوام و خواص ما را نخواهد داشت و این جامعه به هیچ سمت نو و جهت کهنه ای متمایل نمی گردد.

بهای باده ی چون لعل چیست ؛ جوهر عقل
بیا که سود کسی بُرد ؛ کین تجارت کرد .

نظرات  (۶)

  • محمد کیوان
  • هــوالحکیــم

     

    Second Life Syndrome

     

     

    http://mkeivan.blog.ir/1392/09/18/Second-Life-Syndrome

    سندروم زندگی دوم

    زندگی در فضای مجازی

  • محمد کیوان

  • هــو المـومن

     

    رفته بودم دیدنش

    روی تخت مانند پاره ای گوشت بی جان افتاده بود

    آخه جانباز نخاعی گردنی بود

    فقط لب و دهان و چشم و گوشش حس و حرکت داشت و دیگر هیچ!

    گفتم:وجود تو به چه دردی می خورد؟خدا چرا تو را نگه داشته است؟

    نگاه عـاقل اندر سفیهی کرد و گفت:

    *مصلحت نیست که این زمزمه خاموش شود*

    -از خجالت سرم را به زیر انداختم و ...

    بزرگی می فرمود:

    نفس کشیدن اولیای خدا برای جهان هستی اثر دارد.

     

    *عاشقـان را بگذارید بنالنـد همـه / مصلحت نیست که این زمزمه خاموش شود*

     

    «منبع: کتاب شهد شهود»


  • محمد کیوان
  • هــو الــقیّوم


     

    آنچه نزد شما است فانی است و آنچه نزد من است باقی (الرحمن/26 و 27)


    و ازین رو مصطفی (ص) فرمود: آنچه باقی میماند بر آنچه فانی می شود برتری دهید و برگُزینید، که دنیا دار غرور است و عقبی دار سُرور !


    دنیا دار فنا و عقبی دار بقاء است،نسیم عقل به مشام آن کس نرسد که فانی را بر باقی برگزیند و دار سُرور را بگذارد و دار غرور آباد کند !


    پیر طریقت گفت: اگر همه ملک جهان  و کشور بنی آدم را زیر نگین تو نهند و کلید خزانه های دنیا را جملگی به تو دهند،چون سرانجام آن فناست،دل بر آن نهادن خطاست !


    *اینک چند حکمت و پند از حکیمان و بزرگان بمناسبت فنا و بقا :

    1 - به گفتار از کردار کفایت کردن،کار مغروران است.

    2 -  بر سرمایه دیگران اعتماد نمودن،حرفه مفلسان است.

    3 -  بر جامه ی عاریت نازیدن،عادت بیکاران است.

    4 - به خلعت دیگران شاد بودن،سیرت بی خردان است.

    5 - جفا کردن و طمع وفا داشتن کار نادرستان و ستم کاران است. 

  • طلبـــــه جوانـــــــــــ
  • سلام دوست عزیز

    طلبه جوانــــ هستم از مشهد

    اگر امکان داره پایگاه حقیر را لینک کنید

    www.modafein.ir

    منتظر پاسخ شما هستم

    * اگر دوست داشتین یک طرحی داریم با عنوان جمعه های عصر انتظار ، به صورت صوتی از اینترنت ، در صورت تمایل با هم صحبت کنیم *

  • محمد کیوان
  •  

    هــوالحکیـم

    تحلیلی از ضرورت و جهت و نیازهای حرکت

     

       آیا ضرورت حرکت را احساس کرده ایم؟

     

    مسأله این نیست که گفتند و شنیدیم، نوشتند و خواندیم. باید خود به این احساس رسیده باشیم. بنابراین آدم هایی که به ماهی چند هزار تومان حقوق و زن و بچه و برو بیایی و احیاناً یک عنوان روشنفکری و چند جلسه  سخنرانی قانع هستند کتاب «حرکت» را نخوانند! طبیعی است که اگر به این حد قانع باشیم نیازی به حرکت نداشته و راکد بمانیم.
    این کتاب به ما بینشی می دهد تا مایی که وحشت عهده دار شدن یک بچه و یا ترس از ازدواج را داریم، مسئولیت یک خانواده، یک مؤسسه و یک محله و حتی بدون خستگی و ترس از ضربه خوردن، بار یک نسل را به دوش بکشیم.

     

    لینک دانلود کتاب حرکت " استاد علی صفایی حائری" :

    http://bayanbox.ir/id/6691499945874421923

  • ***العبد التائب***
  • سلام
    .....
    استغفار از عبادات

    http://mha1376.blog.ir/post/51

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">